Griep en pneumokokken vaccinaties 2022

Helmie Groennieuws, praktijknieuws

Griepprik

Dit jaar worden de griepprikken gegeven op donderdag 6  en dinsdag 11 oktober telkens van 15.30 tot 17.30. Er zijn nog twee momenten waarop u kunt komen als u niet kunt op deze dagen. Dat zijn 18 en 20 okotber telkens van 15.00 tot 16.00 uur.

De griepprik is voor mensen met:

• een leeftijd van 60 jaar en ouder. Hier horen ook de mensen bij die vóór 1 mei van het volgend jaar 60 jaar worden;
  • een longziekte, zoals astma waarvoor ontstekingsremmers gebruikt worden, COPDchronic obstructive pulmonary disease en ernstige en langdurige longschade na COVID-19;
  • een probleem in de functie van het hart, zoals na een hartaanval, hartritmestoornissen of hartfalen;
  • Diabetes type 1 en 2;
  • een nierziekte;
  • weinig afweer door een ziekte (bijvoorbeeld HIVhumaan immunodeficientievirus) door een medische behandeling, zoals chemotherapie of een beenmergtransplantatie, of door medicijnen die uw afweer lager maken;
  • neurologische en neuromusculaire ziekten (NNMD) zoals mensen met een spierziekte of andere ziekte(n) aan het zenuwstelsel zoals Parkinson of ALS, mensen die een hersenbloeding of herseninfarct doormaakten, mensen met epilepsie of kinderen met psychomotore aandoeningen (algehele ontwikkelingsachterstand);
  • zeer ernstig overgewicht (BMIBody Mass Index ≥ 40);
  • dementie;
  • een cochleair implantaat;
  • een verstandelijke beperking;
  • die 22 weken of meer zwanger zijn tussen oktober en 31 december;
  • een leeftijd vanaf 6 maanden tot 18 jaar die langdurig salicylaten gebruiken (bijvoorbeeld bij chronische darmaandoeningen).

Als u tot 1 van deze groepen hoort, is het belangrijk dat u in het najaar de griepprik haalt. Ook als u zich gezond voelt. Uw afweersysteem werkt minder goed in het beschermen tegen het griepvirus. Hierdoor kunt u sneller en erger ziek worden door griep en bijvoorbeeld een longontsteking krijgen. Ook kan een bestaande ziekte of aandoening erger worden.

Kijk voor meer informatie op de site van het RIVM.

Pneumokokken

In 2022 ontvangen mensen van 66 tot en met 69 jaar (d.w.z. mensen geboren vanaf 1-1-1953 tot en met 31-12-1956) een uitnodiging voor de pneumokokkenprik.

Kijk voor meer informatie op de site van het RIVM.